Equació de la paràbola
L’objectiu de l’activitat és justificar la necessitat d’escriure la paràbola en la forma
i entendre la interpretació geomètrica dels coeficients d’aquesta equació.
El punt de partida és la fotografia Paràboles d’alts vols. Després de mostrar la imatge als alumnes i fer una petita discussió sobre les formes que hi apareixen, es proposa als alumnes que intentin trobar amb exactitud l’equació de la paràbola que millor s’adapta al vol d’un dels avions (el que està més a l’esquerra).
Aquest procés de cerca de la paràbola es fa en dues parts i mitjançant activitats de Geogebra. En la primera part els alumnes han d’aconseguir adaptar una paràbola a l’estela de l’avió modificant els coeficients de l’equació
En la segona part, es repeteix l’exercici però ara treballant sobre els coeficients de l’equació
Fetes les dues activitats els alumnes hauran comprovat per ells mateixos com la realització de la segona activitat es molt més senzilla que la primera. Això és degut, evidentment, a la clara interpretació geomètrica (translacions i escalats) que admeten els coeficients de l’equació.
Podeu descarregar-vos a continuació les dues activitats incrustades en arxius html
o si ho preferiu, aquí teniu els fitxers geogebra per a poder-los editar segons el vostre gust